Isten tenyerén

Isten tenyerén
"Életem ott van Isten tenyerén azért nem félek én. Bármi fáj nekem, mosolyog a szemem. Száz jajszó között is bízom vakon, hitem fel nem adom. Rám törhet vadul ezer baj, veszély, Isten így szól: Ne félj! Miért is? Mitől is félhetnék én? az Isten tenyerén!"

2011. március 4., péntek

Paleo receptjeim

Nem vagyok gasztroblogger, de ha már összegyűjtöttem magamnak egy csokorba a saját magam által gyűjtögetett, átalakított vagy éppen kitalált receptjeimet, gondoltam ide is felrakom kedvcsinálónak. Egyébként a PaleoVitalon is találkozhattok velük:-)

Fokhagymás-petrezselyem télire
Kaptam anyutól egy üveg tartósított petrezselymet. Az üveg tartalma ez volt: Friss petrezselyemzöld felaprítva, fokhagyma szintén felaprítva és só. Mikor kérdeztem, milyen arányban készült, csak annyit mondott, hogy érzéssel...:) Mindenesetre olyan sós a keverék, hogy annyi kanállal lehet az ételbe tenni belőle, amennyi sót tennénk. Leendő sógorom szerint (aki ezt mutatta anyunak), egy évig is eláll az üvegben, megtartva színét, ízét, aromáját (ami egyébként fenséges!!!).



Husi zöldségágyon
Végy egy sütni való csirkét / csülköt / darab husit, sózd, fűszerezd és tedd be fólia alatt egy bögre vízzel nyakonöntve, sülni a sütőbe. Ha félig megsült, tégy mellé feldarabolt sütőtököt, hagymát (krumplit), vagy ha már nincs szezon, akkor káposztát hagymával és fokhagymával, és süsd meg egészen. Felséges lakoma! 




Töltött tarja   
Töltelék: 5 főtt tojás, 1 dl nagyszemű zabpehely 1dl vízel megfőzve, petrus, só bors, 1-2 nyers tojás, gomba (konzerv vagy párolt) - ezeket össze kel keverni, mint a klasszikus tölteléket.
Így áll össze a tepsiben:
1 sor sózott-fokhagymázott-kiklopfolt tarja + töltelék + még egy sor tarja
A tarja 1 kg volt, és egy tepsit tölt ez így be. Azt hiszem lefedve sütöttem meg..., csak a végén hagytam pirulni kicsit fedés nélkül.



Sültrépa
Egyszer az a furcsa gondolatom támadt, hogy vajon milyen lehet a zsírban kisütött sárgarépa (sültkrumpli helyett). Mit ne mondjak, fantasztikus lett! Nekem már csak fagyasztott répám van, azt sütöttem ki. Érdemes vastagabb répadarabokat kisütni (mondjuk ujjnyi vastagat), mert az zamatosabb. Akkor jó, ha kívülről kissé megfonnyad. Sokkal finomabb a sültkrumplinál, de ugyanúgy frissen jó fogyasztani. Szerintem sózni sem érdemes, de ez ízlés dolga. Én anno a sültkrumplit se sóztam.


 Dubarry szelet (az eredeti paleosítva)
Hozzávalók:
1 fej karfiol
0,5 kg szeletelt husi (csirkemell/tarja/karaj... ki melyiket kedveli vagy mi van otthon)
2 tojás sárgája
10-15 dkg reszelt sajt
só, bors

Elkészítés:
A karfiolt rózsáira szedve, sós vízben megfőzzük, de vigyázzunk, hogy ne essen szét!
A husit felszeleteljük, kiklopfoljuk, sózzuk, borsozzuk.
Egy tepsibe belefektetjük a husiszeleteket, és mindegyikre teszünk karfiolt.
A tojássárgákat elkeverjük a reszelt sajttal, esetleg egy kevés borssal és egy kevés vízzel, hogy kissé folyékonyabb legyen a massza, majd kanállal a karfiolok  - husik tetejére merjük.
Ezután mehet a sütőbe kb. 45 percre (elfelejtettem mérni az időt...). A sajtos tojás gyönyörűen ráolvad a karfiolos husikákra, és az egész nagyon fincsi lesz tőle. Akkor sem kell megijedni, ha lefolyik a tepsire, nekem nem égett meg úgy sem, hanem megsült és azt is meg lehetett enni.



Zabos-szalonnás muffin
Hozzávalók:
4 nagyobb alma pucolva, lereszelve
25 dkg zabliszt
3 tojás
1 sütőpor
1 kk só
bors
1 dl víz
15 dkg sajt - felkockázva / reszelve
3 szelet húsos (Kolozsvári) szalonna - felkockázva
1 hagyma

Elkészítés:
A hagymát megpirítom egy kevés zsíron, majd kicsit rádobom a felkockázott szalonnát is.
Egy tálba lereszelem az almát, hozzáadom a tojások sárgáját, a sajtot, és a hagymás szalonnát. Egy másik tálban elkeverem a zablisztet a sóval, borssal, sütőporral, majd hozzáadom az almás masszát is. adok hozzá még egy kevés vizet, majd a felvert tojásfehéje-habot is. Lágy massza lesz belőle, amit 30 perc alatt ki lehet sütni a muffinformában. Kb 22 muffin lesz belőle.



Zabos-pizzás muffin
Az alapja ugyanaz, mint az előző, csak a tésztába még keverünk oreganót, bazsalikomot, kakukkfüvet, majorannát. Ebbe is mehet a szalonnás töltelék, vagy más, amit egy pizza tetejére tennénk.
Töltelék - ötletek:
-20 dkg csirkemáj-szív felkockázva, hagymán megsütve
-ananász / aszalt áfonya + sajt
-maradék sült/főtt husi + ananász + sajt
-kolbász + sajt (nekem ebben nagyon kiszáradt a kolbász)


Májkrémes piskótatekercs
4 tojásból 8 ek mandulával és 1 kk sóval vékony piskótát sütöttem. Mikor készen lett, vékonyan megtöltöttem a májkrémemmel, és feltekertem. Nem is lett rossz :-) Biztosan jó lehet tojáskrémmel, halkrémmel vagy más egyéb sós krémmel is. Egy valamivel még kísérleteznék: szerintem kicsit száraz lett a tészta, esetleg lehetne tenni bele 1 ek olajessimót is. 




Csirkemájas főtt tojásos krém
Hozzávalók:
4-5 db tojás
2-3 fej vöröshagyma
3-4 db máj és 3-4 db szív
Só, bors, majoranna, kakukkfű, 1-2 gerezd fokhagyma, mustár (elhagyható)
Elkészítés:
Főzd meg a 4-5 tojást. Amíg főnek, egy kisebb lábosban 2-3 ek. zsíron hagymát piríts
Az alaphoz add hozzá a feldarabolt csirkeszíveket, kicsit később a feldarabolt csirkemájat is, és együtt süsd meg őket
Ha megsült, sózd, borsozd, kap egy kis majorannát, kakukkfüvet, nyers fokhagymát  tegyél hozzá, majd feldarabolva add hozzá a tojásokat, és botmixerrel pépesítsd; Lehet bele mustárt is tenni.

 Húskrém májjal, vagy anélkül
Piríts meg két fej feldarabolt hagymát egy kis zsíron. Tedd hozzá a husit (ne száraz legyen!), és pirítsd tovább. Az a jó, ha levet ereszt. Tehetsz bele néhány csirkemájat is. Sózd, borsozd, pirospaprikázd, a majoranna is jót tesz neki. Ha elfőtte a levét, rakhatsz hozzá fokhagymát, majd tűzről levéve mustárt is. Botmixert neki, és már készen is van.

zabos-mandulás kenyérrel, savanyú káposztával

 Kókuszos piskótatekercs
Készíts egy 4 tojásos piskótalapot 4 ek mandulaliszttel, 2 ek xukoral és 2 ek kakaóval.
Töltelék: Készíts 1 dl vízzel és 10 ek xukorral szirupot, majd tégy bele 10 dkg kókuszreszeléket. Készíts 20 dkg vajból gheet, majd folyamatos hűtés mellett kavard habosra a kókuszos sziruppal.
Kend a kókuszkrémet a piskótára, és tekerd fel! 



Tükörtojás hagymaágyon
Szeletelj fel 2 fej hagymát, és 2 gerezd fokhagymát, majd kezdd pirítani egy kis zsiradékon. Üss rá annyi tojást, amennyi jólesik, és fedő alatt süsd tovább. Ha gondolod, meg is forgathatod a tojást, hogy jobban átsüljön. Sózd, esetleg borsozhatod is. Mikor már majdnem kész, tehetsz a tetejére sajtot is. Fenséges reggeli / vacsora. 



Mandulás-epres szelet
Készíts 3 db 4 tojásos piskótalapot: 2 mandulásat (8-8 ek mandulával és 4-4 kk xukorral), egy kakaósat (4 csapott!!! ek kakaóporral és 2 ek xukorral – kicsit keserű lesz, de itt nem baj).
Töltelék:

     1. Mandulás - 1 dl vízzel és 10 ek xukorral főz szirupot, majd tégy bele 10 dkg darált mandulát, és főzd sűrűre. 10 dkg vajból készíts gheet, majd folyamatos hűtés közben keverd habosra a mandulás sziruppal. 
  1. Epres – egy üveg eperlekvárt keverj habosra 10 dkg vajból készített gheevel (nálam ez még cukros volt, de lehet főzni is friss/fagyasztott eperből, xukorral)
  2. Csokimáz a tetejére – én csak úgy tudom jól megcsinálni, ha felolvasztok egy tábla csokit, és elkeverem 10 dkg gheevel…
Összeállítás: mandulás lap – mandulakrém – kakaós lap – eperkrém – mandulás lap – csokimáz. 



Kevert almás (az eredeti, nem paleos recept anyósomtól származik)
4 nagy alma
2 tojás
25-30 dkg (egy nagy bögre) xukor
Kb. 25-30 dkg zabliszt
2 ek. Kakaó
1 sütőpor, 1 vaníliáscukor
Fahéj
(mandula/mogyoródarabkák, mazsola, aszalt áfonya)

A megpucolt almákat lereszeljük, hozzáadjuk a tojások sárgáját (a fehérjét felverjük), és a többi hozzávalót. Végül hozzákeverjük a tojáshabot is. Ragacsos massza lesz, amit egy sütőpapírral bélelt nagyobb tepsibe öntünk. Tűzpróbáig sütjük. A tetejére csokimázat is rakhatunk, miután kihűlt.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése