Isten tenyerén

Isten tenyerén
"Életem ott van Isten tenyerén azért nem félek én. Bármi fáj nekem, mosolyog a szemem. Száz jajszó között is bízom vakon, hitem fel nem adom. Rám törhet vadul ezer baj, veszély, Isten így szól: Ne félj! Miért is? Mitől is félhetnék én? az Isten tenyerén!"

Ének-Zene tanítás

Részt vettem egy zseniális továbbképzésen, aminek a lényege a játszva tanulás volt. Erről korábban írtam is itt. Sokféle hatása lett ennek a továbbképzésnek. Pl. sok énekórai színezőt készítettem azóta az 1-2-3-os gyerekeknek, amit nagyon élveznek (természetesen a színezés/átrajzolás nem öncélú - miközben gyakoroljuk a zenei jelek rajzolását, zenét is hallgatunk, ismerkedünk a különféle hangszerek hangjával). A színezők között van, ami teljesen saját rajz, és van sok Google Image átalakítás is. Ezekből és egyéb segédanyagokból szeretnék itt közzétenni, hogy ha valakinek kedve volna hozzá, használja örömmel! :-)





"A Vidróczki híres nyája" - klarinét-zongora feldolgozás mellé






































Ez egy zenei társasjáték, ami eredetileg 4 db A4-es lapra készült (sok éve). A startmezőről (tábortűz) indulnak az egyéni vagy csapatos versenyzők (osztálylétszámtól függően). Pici fabábukat használunk (Kinder-tojás figurák). Dobókockával dobjuk, ki mennyit léphet. A virágos mezőkön plusz dobása lehet a játékosnak, a visszafutós mezőnél egyet hátra kell lépni. A különböző színű mezőkhöz különböző típusú feladatok tartoznak, melyek az adott  osztályra (1-8 külön, külön) vannak szabva.
ZÖLD - ritmusfeladatok (ritmuskotta eltapsolása / vers vagy név ritmusának kitalálása stb...)
KÉK - zeneelméleti ismeretek (kórusfajták, hangfajok, dinamikai jelek, zenetörténeti ismeretek, népzenei ismeretek stb...)
SÁRGA - az adott osztály 1-1 dala, amit el kell énekelni
PIROS - betűkotta (ritmus, szolmizálás)
Minden mezőnél húzni kell egy kártyát, és ha a feladatot sikeresen megoldotta / megválaszolta / elénekelte / a játékos vagy a csapat, akkor lehet majd továbblépni. Értelemszerűen az a csapat / játékos nyer, aki előbb beér a muzsika várába.
Ezt a játékot félévkor, év végén szoktuk játszani, ismétlőórára tökéletes.

Hangszerek háza - A4 méretű, 4x4-es hangszerkártyákkal (képek - Google Image), laminált.
Ezt célszerű annyi példányban elkészíteni, ahány gyerek van az osztályban.
Rózsaszín lépcsőház - vonós hangszerek lakosztálya a legmélyebbtől a legmagasabb hangúig.
Zöld lépcsőház - fafúvósok lakosztálya legmélyebbtől a legmagasabbig.
Sárga lépcsőház - rézfúvósok lakosztálya legmélyebbtől a legmagasabbig.
Kék lépcsőház - ütős hangszerek háza mélytől magasabb hangzásig.
Lehet használni a hangszerek ismereténél és a hangszerek hangjának tanításánál is. Gyakorlás, ismeretek mélyítése céljából jó eszköz.

A kottázás tapasztalatom szerint az egyik legnehezebben megérthető dolog a gyerekek számára. Ezért gondoltam (korábbi tapasztalatok alapján), hogy készítek színes (laminált - tehát tartósabb)  kottafejeket, melyeknek a hátulján mágnes van. Ez talán látványosabb (szebb!!! :-), ezáltal érthetőbb is lesz (azonos színek azonos helyeken a vonalrendszerben). Lukas kottafejet sajnos nem készítettem, úgyhogy ott kicsit trükközni kell. A kottafejekre rá van írva, hogy melyik szolmizációs hangot képviselik, csak elég rosszul látszik, ezért írtam melléjük / alájuk.


 2015. nyár elején jött az ötlet, hogy activity kérdéseket zenei anyagból is lehetne készíteni, komplett ének órai játéknak. A gondolatot tett követte, és íme az eredmény.
A NARANCS színű kártyákkal rajzolni kell - zenei jeleket, vonalrendszer elemeit, ritmusértékeket.
A DRAPP színű kártyákkal dúdolni kell a 8 évfolyamból választott bármely éneket, amit ismer az adott korosztály.
A KÉK színű kártyákon el kell magyarázni az adott kifejezést, zeneszerzőt, hangszert, hangfajt, fogalmat, zenei korszakot, szerkesztésmódot.
A ZÖLD színű kártyákon mutatni kell szolmizációs hangokat, dallamvonalakat, dalok címét, el kell tapsolni ritmussorokat.
Ha valaki ügyes, akkor a játék nagyon könnyű. Ám ha feledékeny, akkor korántsem olyan egyszerű. Persze a kártyákat, meg kell válogatni a különböző korosztályoknak, de már első osztálytól kezdve jól lehet használni ismeretek elmélyítésére, gyakorlására, felelevenítésére.







2015. nyarán több továbbképzésen vettünk részt úgy egész iskolailag. Itt mutatott az előadó többféle játékot, ami hasznos fejlesztőjátéknak is. Ilyen volt a "Csótánysaláta" nevű játék is, amiről már ott eldöntöttem, hogy elkészítem a zenei változatát. Ilyen lett :-)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése