Isten tenyerén

Isten tenyerén
"Életem ott van Isten tenyerén azért nem félek én. Bármi fáj nekem, mosolyog a szemem. Száz jajszó között is bízom vakon, hitem fel nem adom. Rám törhet vadul ezer baj, veszély, Isten így szól: Ne félj! Miért is? Mitől is félhetnék én? az Isten tenyerén!"

2011. április 10., vasárnap

A jövő erdőkertje Sándoréknál :-)

A múltkor félrevezető képeket tettem fel a legújabb mániám leírásához, így készítettem képeket a "birtokunk" jelenlegi állapotáról is. Most ezeket teszem fel. Megnézhetitek, honnan indulunk. 2005-ben, amikor megvettük a telket, itt csak tarack meg gyom volt, néha méteres és nagyobb magasságban is. Meg rengeteg máshonnan idehordott sitt. (Erről nincs kép) 
Miután felhúztuk a kerítést, ültettünk két sarjadék meggyfát, amit a régi szomszédnéniktől kaptunk. Az egyik bent van az udvarban (a homokozó felett), a másik kint a telek végében. A bokrainkat , és a virágaink jelentős részét a régi házunkból (ami igazából az anyuéké, csak mi laktunk benne 8 évig) szaporítottuk. Azon az őszön, mikor kiköltöztünk (2007) vettük a gyümölcsfáink többségét, ezek hátul vannak a zöldségesben: őszibarack, sárgabarack, alma (2), szilva. Itt azóta van még bodza is. Van piros ribizlink, szőlőnk, málnánk, szedrünk, 3 féle eprünk (az egyik igazi erdei szamóca a Hargitáról - nagyon jól érzi magát a virágoskertemben :-). Az udvarban bent a meggyfa mellett van cseresznye, birs, és két mandulafa is. Elől, az utcán van egy körte és egy birsfa. Oldalt egy kicsi dió (iszonyú lassan nő), 3 fenyő, egy ringlószilva, meg hátul a másik meggy. Az út melletti árok belső oldalára most ültettünk egy sor mogyoróbokrot. Ez az, ami az erdőkertünk alapját képzi, a többit ősszel szeretném beszerezni.
virágzik az öregebbik mandulafánk

virágoskert - szamócával, levendulával, zsályával, mentával, kakukkfűvel fűszerezve

ez a legárnyékosabb rész, itt csipkebokor van a kerítés mellett, meg császárkorona, madárbirs, gyöngyvirág...

a ház eleje - körtefával, madárbirssel

ház eleje - birsfa, madárbirs, fenyő, virágok

hátsó út - szélén mogyorók, beljebb dió, fenyők, ringló, meggy

a birtok vége - virágzó bokrok, - meggy, ringló, fenyő, - mogyorók

kert vége - málna, őszibarack, sárgabarack, alma, alatta vetemény

kert eleje - szilva, eper, ribizli, szőlő

Végre virágzik az összes bokrunk!

kert a másik oldalról

tyúkok a bodza alatt

a tuskók két mandulafát vesznek körbe, mögöttük fügebokrok vannak

cseresznye, arrébb meggy
A kerítésre lilaakácot és trombitavirágot futtatunk (valamiért piszok lassan nőnek). A ház borostyánnal van körbeültetve, végre elkezdett felfutni is rá.
Elképzeléseim szerint a kerítés mellé  (kint) bogyós bokrokat (galagonya, kökény, fekete berkenye, homoktövis, kék áfonya, goji bogyó, húsos som) fogok ültetni, és bent is a ház mellett végig, a járda mellé is.  A tyúkudvarba a borsófát már megrendeltem.  Fekete ribizlink is lesz, még nem tudom, hol. Kintre, meg a szőlő mellé két szelídgesztenyét is fogok beszerezni.  Ha ez mind megnő, itt tényleg egy kisebb erdő lesz!!! :-)
Aljnövényzetről gondoskodott a szél (tele van a füvünk lóherével), meg majd gyűjtögetek itt-ott, amerre járkálunk. A lóherés füvet lenyírjuk, és mulcsként szétterítjük a veteményesben. Mulcs lesz a csalánból és a fekete nadálytőből, pitypangból is. 
A növények tápanyagát a zöldtrágya (mulcs) és a tyúkalom, meg a vetésforgó biztosítja. Felfüggesztjük az ásást is, mert ezzel a technikával nem lesz rá szükség. Én sose permeteztem, csak erjesztett csalánlével, amikor szükség volt rá. Miután sokféle hasznos-rovar vonzó virágot (izsóp, szagosbükköny...), és káros-rovar űző növénykét (sarkantyúka, büdöske, levendula) ültettem, illetve egymásnak segítő növényeket ültettem egymás mellé, remélhetőleg permetezés nélkül is szép termésünk lesz - az időjárás függvényében. Ez utóbbiakat már korábban is alkalmaztam - sikerrel. Remélhetőleg az ősszel - télen a tyúkok sok kártevőtől megszabadították a talajt is, és kevesebb almamolyunk s egyebünk lesz az idén. A giliszták szépen dolgoznak, van belőlük elég. Van sok békánk és gyíkunk is - ennek megfelelően nem sok a szúnyogunk. A szomszédok tujáiban pedig sok-sok madár lakik (ennek néha a vetemény is kárát látta). 
Szóval sokminden adott egy jó kis erdőkerthez, a többin meg dolgozunk. :-)

2 megjegyzés:

  1. Tegnap voltam a Lehelen és láttam cserepes sztíviát 500 Ft-t. Neked megjött már a palántád? Mik a tapasztalataid? Én nem merek venni, mert ötletem sincs, hogyan édesítek zöldfűszerrel?!
    És a tyúkokat KI vágja le? Én már régóta vágyom igazi kapirgálós tyúkhúslevesre, de a tyúkudvar közelébe se mernék menni (félős vagyok, na).

    VálaszTörlés
  2. Még nem jött meg a sztíviám... már kezd bosszantani a dolog... Hogyan édesíts? Kóstold meg, mert máshogy nem fog menni! :-) Néha le kell vetkőznünk a belénk nevelt gátlásokat :-)
    A tyúkvágás nálunk férfimunka, mert én sem nyúlok hozzájuk, csak ha már nincs a fejük a nyakukon...

    VálaszTörlés