Isten tenyerén

Isten tenyerén
"Életem ott van Isten tenyerén azért nem félek én. Bármi fáj nekem, mosolyog a szemem. Száz jajszó között is bízom vakon, hitem fel nem adom. Rám törhet vadul ezer baj, veszély, Isten így szól: Ne félj! Miért is? Mitől is félhetnék én? az Isten tenyerén!"

2012. április 15., vasárnap

Jó és rossz...

- Amikor történik veled valami, te minek az alapján döntöd el, hogy az jó vagy rossz?
   Mack egy pillanatra elgondolkodott, mielőtt válaszolt volna. - Hát, ami azt illeti, ezen még igazából nem gondolodtam. Azt hiszem, akkor mondanék valamit jónak, ha tetszik nekem, ha jó érzéseket vált ki belőlem, vagy ha biztonságérzetet nyújt számomra. Ezzel szemben rossznak mondanám azt, ami fájdalmat okoz nekem, vagy ha elveszítek miatta valamit, amire szükségem van.
- Meglehetősen szbjektív véleményalkotás, nem?
- De, azt hiszem, igen.
- És mennyire bízol meg ama képességedben, hogy meg tudod különböztetni mi az, ami valóban jó számodra, vagy mi az, ami gonosz?
- Őszintén szólva, úgy gondolom, hogy jogosan haragszom, amikor valaki fenyegeti azt, ami számomra "jó", tudod, amiről úgy gondolom, hogy "jár nekem" - válaszolta Mack. De nem vagyok igazán biztos abban, hogy van logikus kiindulási alapom annak eldöntésére, hogy valójában mi jó vagy gonosz, azt leszámítva, hogy valami vagy valaki milyen hatással van rám. - Rövidke szünetet tartott, hogy megpihenjen és visszanyerje lélegzetét. - Gyanítom, hogy ez meglehetősen öncélúnak és önközpontúnak tűnik. És a múltam sem nagyon bíztató. Voltak dolgok, amelyeket kezdetben jónak tartottam, de aztán rettenetesen pusztító hatásúnak bizonyultak, más dolgokról viszont, amelyeket gonosznak tartottam, nos, kiderült, hogy...
  Kicsit tétovázott, mielőtt befejezte volna a gondolatot, de Sarayu félbeszakította: - Ezek szerint te vagy az, aki eldönti, mi jó és mi gonosz. Te válsz a bíróvá. És, hogy a dolgok még bonyolultabbak legyenek, az, amit te jónak nyilvánítasz, az idő múlásával és a körülmények változásával megváltozik. És ami még ennél is rosszabb, sokmilliárdnyian vannak közöttetek, akik mind eldöntik, mi jó és mi gonosz. Így, amkor a te jód és gonoszod ütközik az embertársadéval, harcok és viták származnak, sőt háborúk törnek ki.

-Wm. Paul Young: A viskó-

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése