Ősszel jelentkeztem egy zenei továbbképzésre. Szokásomhoz híven kissé bizalmatlan voltam a dologgal kapcsolatban, és az első alkalomra nem túl nagy lelkesedéssel érkeztem meg.
Ám, már az első alkalom is tartogatott meglepetéseket. Pl. a 14 résztvevőből 12 óvónő... - mit is keresek én itt???? Aztán szép lassan kiderült, hogy mit is:
- A kb. velem egyidős előadó hölgy alapból egy magával ragadó személyiség, akinek eléggé más elképzelése van az ének és zene oktatásáról, mint a képző intézményeknek. Játszva tanulni - a jelmondata. Őszintén szólva, nem ártana, ha a tanárok képzésével foglalkozó intézmények meghívnák egy-egy kurzus erejéig, mert éppen arról tartja a továbbképzéseit, ami a hivatalos oktatásból kimarad és nagyon is hiányzik. Tehát az első, amit tanulhattam tőle, az egy újfajta szemléletmód.
- Hogyan tanítsuk zenét hallgatni, zenét megérteni a gyerekeket - látványos szemléltetésekkel gazdagítva.
- Játékok készítésével, alkalmazásával hogyan fejlesszünk figyelmet, memóriát, hallást, hogyan tanítsuk az ütemfajtákat, fejlesszük a ritmusérzéket ... és még sorolhatnám.
Az eredmény:
- Beszereztem egy csomó hangszert (népi, csörgő, zörgő eszközök: www.magyardob.hu), tanítási segédanyagot (könyv, CD, nyomda...)
- Rengeteg játékot tanultam, amit alkalmazok is, és a gyerekek nagyon élvezik.
- Az ötletek továbbfejlődtek a fejemben, és újak születtek belőle (Barni meg is jegyezte, hogy - Anya, te mindig kitalálsz valamit! :-)
Pl. Hogyan tegyük élvezetessé azt az utálatos és érthetetlen kottázást? - Mondjuk színes kottafejekkel, melyek a táblára tapadnak mágnessel, és még a dallamokat is saját magunk találjuk ki hozzá.
Pl. Hogyan is ismerjük meg alaposabban a hangszerek népes családját? - Csináltam egy "hangszerek háza" -t, amiben 4 lépcsőház van, 4-4 szinttel, magastól a mélyig, ebben lakik a 4 hangszercsalád (szimfonikus zenekar alkotói). A hangszereket kinyomtattam kicsi kártyákra, belamináltam. Gyűjtöttem egy csomó zenét mindenféle hangszerhez, így magukban a hangszereket is lehet tanulni, és zenével, a hangszerek hangjával is lehet játszani. A hangszereket kinyomtattam A4 méretben is színes lapokra, kaptak a hátukra mágnest, így lehet pakolászni a táblára is. Az A4-es hangszerek táblára helyezett változata még a 8-osokat is lekötötte, az pedig nagy szó! :-)
Pl. Hogyan tanuljuk meg annak a bonyolult, se füle - se farka violinkulcsnak a lerajzolását (Ez nem saját ötlet, hanem felhasznált :-) : Előre lerajzoltam a "zenei tapéta-mintát", lefénymásoltam, és a gyerekek színessel átrajzolták. Közben hallgattuk Pachelbel D-dúr Canon-ját. Egész órán lekötötte őket, és nagyon élvezték. Lesz még egy hasonló tapéta, aztán egy - két óriási tapétát készítünk majd csomagolópapírra, de azokat már önállóan rajzoljuk majd meg.
Egy másodikos kisfiú nekem ajándékozta a művét :-) |
Elkészültek a plakátok is: Violinkacsák a nyolcadnádasban. :-) Találtam hozzá egy nagyszerű zenét: Telemann - A-dúr concertoját, mely "Békák" címre hallgat :-) Telemann - Békák | ||||||||||||||||
Végül pedig sajnálom, hogy már csak egy alkalom lesz, mert úgy folytatnám még! Bátran ajánlom bárkinek az Alap Pedagógiai Központ képzéseit, mert nekem nagyon nagy élmény volt és amellett még hasznos is.
Ez a továbbképzés nagyon jónak tűnik!!! Tisztára lázba hozott!!!! SZóval jó reklámoit csináltál nekik! :)
VálaszTörlés:-) Ajánlom figyelmedbe, ha egyszer szükséged lesz rá! Van matekos és rajzos képzésük is, egy alsósnak mindez jól jön! :-)
Törlés